วันพุธที่ 10 มิถุนายน พ.ศ. 2558

ใบความรู้ที่ 1 วิชาภาษาอังกฤษในชีวิตประจำวัน รหัส พต21001


ใบความรู้
เรื่องที่ 5 การพูดแสดงความคิดเห็นและแสดงความต้องการในสถานการณ์ต่าง ๆ
เรื่องที่ 1. ฉันควรใส่ชุดไหนดีสำหรับงานเลี้ยงต้อนรับ (Which dress should I wear to the welcome party?)
เสื้อผ้าเครื่องแต่งกายเป็นปัจจัยหนึ่งที่จำเป็นสำหรับมนุษย์ โดยเฉพาะการแต่งกายไปในงานเลี้ยงต่าง ๆ  ให้เหมาะสมกับโอกาสและสถานที่สำนวนที่ใช้สอบถามเกี่ยวกับความคิดเห็น ได้แก่
What do you think about...................?  (คุณคิดอย่างไรเกี่ยวกับ ................... )
Do you have any idea about………………..?   (คุณมีความคิดเห็นเกี่ยวกับ.....................หรือไม่)
Do you agree that…………………..?  (คุณเห็นด้วยกับ........................หรือไม่)
สำนวนที่ใช้ตอบ ได้แก่
            In my opinion,…………….                   ในความคิดเห็นของฉัน
In my point of view,……….
I think so.                                                ฉันเห็นด้วย
              I agree with you.
I don't think so.                                      ฉันไม่เห็นด้วย
I disagree.
I have no idea.                                         ฉันไม่มีความเห็น 

สุดาได้รับเชิญไปงานเลี้ยงต้อนรับของบริษัท ในบทสนทนาสุดาได้ปรึกษากับมาลีเพื่อนรัก     เพื่อขอความเห็นว่าควรจะสวมใส่ชุดไหนไปงานดังกล่าวดี
Situation 1
Suda :  I have nothing to wear to the welcome party.
Malee :  Oh Dear, that's not true. You have a lot of dresses. How about your black dress?
Suda :  That long black dress? It's too elegant. I want to wear something casual.
             What do you think about the pretty yellow dress?
Malee :  That's a good idea. It's nice.
Suda :  So, you think I should wear the yellow dress?
Malee :  I think so. You will look very attractive.

อีกตัวอย่างหนึ่ง คือ สุดาสนทนากับมาลีเกี่ยวกับการพักอาศัย สุดาสอบถามมาลีว่าเธอชอบอยู่ในเมืองหรืออยู่ชานเมือง มาลีได้แสดงความคิดเห็นว่าเธอชอบอยู่ชานเมืองมากกว่าอยู่ในเมือง ต่อไปนี้ คือบทสนทนาระหว่างสุดาและมาลี
Situation 2
Suda :  Where do you like to live in the city or in the rural?
Malee :  In my opinion, I like to live in the rural because there is no traffic jams and the weather is
              good for our health.
Suda :  I think so.


เรื่องที่ 2 เดินซื้อของ (Shopping)
การใช้ชีวิตประจำวันของคนเราต้องเกี่ยวข้องกับการจับจ่ายใช้สอยไม่ว่าจะเป็นอาหาร เครื่องดื่ม เสื้อผ้า และของใช้ ตลอดจนยารักษาโรค สถานที่ที่คนนิยมไปจับจ่ายซื้อของ ได้แก่ ร้านค้าสะดวกซื้อ      (a convenience store) และห้างสรรพสินค้า (a department store) เมื่อมีลูกค้าเข้าไปในร้าน พนักงานจะสอบถามความต้องการของลูกค้าเพื่ออำนวยความสะดวกในการจับจ่ายซื้อของได้เร็วขึ้น




สำนวนที่ใช้ถาม เมื่อให้บริการ เช่น
What can I do for you?                                          ฉันจะช่วยอะไรคุณได้บ้าง
What are you looking for?                           คุณกำลังมองหาอะไรอยู่
Can I help you?                                                      ฉันจะช่วยคุณได้ไหม
May I help you?
Do you need some help?                                        คุณต้องการความช่วยเหลือรึเปล่า
If you need anything, please tell me.                      ถ้าต้องการอะไรโปรดบอก
If you need anything, please let me know.             นะครับ/ค่ะ

ในกรณีที่พูดให้สุภาพจะใช้กริยารูป would หรือ could
สำนวนที่ใช้ตอบ เช่น
 I'm looking for ..................... ฉันกำลังหา............................อยู่
 I want.................. ฉันต้องการ................................
 Certainly. I want............... แน่นอน ฉันต้องการ..................
 Yes, of course. I'm looking for ................ แน่นอน ฉันกำลังมองหา...........

Situation 1  At the Department Store
Salesgirl : Hello. What can I do for you?
Malee : Hello. I'm looking for a jacket.
Salesgirl : How about this one?
Malee : What size is it?
Salesgirl : It's a large size.
Malee : Can I try?
Salesgirl : Sure.
Malee : It's a little bit large.
Salesgirl : This is a medium size.
Malee : Medium size will do. I will take the black one. How much is it?
Salesgirl : Twenty-five dollars
Malee : Here's the money.
Salesgirl : Please wait for a moment. ………..
Here's your jacket and change.
Malee : Thank you.
Salesgirl : You're welcome.

เรื่องที่ 3 การให้บริการด้านต่าง ๆ (Various Services)
สถานีตำรวจเป็นสถานที่ที่จะให้บริการในด้านความปลอดภัยในชีวิตและทรัพย์สินของ ประชาชน เช่น ปัญหาเกี่ยวกับการประสบอุบัติเหตุ การถูกเอารัดเอาเปรียบเรื่องค่าจ้าง ของหาย เป็นต้น สถานทูตเป็นสถานที่สำหรับติดต่อและให้บริการแก่ผู้ที่เดินทางไปในประเทศนั้น ๆ ลองมาดูสถานการณ์การทำหนังสือเดินทาง (Passport) สูญหายระหว่างการเดินทางไปต่างประเทศของสุดาว่าจะแก้ปัญหาอย่างไร
Situation 1  At the police station
Suda : Malee, I lost my passport. What can I do?
Malee : You should go to the police station to inform about this matter.
Policeman : Good morning, Madame. Are there anything I can do for you?
Suda : Good morning, Sir. I lost my passport at the bus terminal.
Policeman : When did it happen?
Suda : It was yesterday night about 10 o'clock.
Policeman : What's your name?
Suda : I'm Suda Boonma.
Policeman : Let me see your I.D. card, please.
Suda : Here it is.
Policeman : Where do you stay?
Suda : I stay in King Street near the central market.
Policeman : Here's police record. You should bring this record to the embassy to reissue your passport.
Suda : Thank you very much, goodbye.
Policeman : You're welcome.

หลังจากสุดาไปแจ้งความว่า Passport สูญหาย และตำรวจได้บันทึกข้อความรับแจ้ง ของหายไว้เป็นหลักฐานแล้วและได้แนะนำให้สุดานำบันทึกแจ้งความไปที่สถานทูตเพื่อขอทำหนังสือเดินทางใหม่ หลังจากนั้นสุดาจึงได้เดินทางไปที่สถานทูต
Situation 5 At the post office.
Suda : Hi, Malee. What are you doing today?
Malee : Hi, Suda. I'm going to the post office. Last night I wrote a letter to my family.
Suda : Oh! I would like to send a parcel and buy stamps, too.
Malee : Let's go.
......................................................
Teller : What can I do for you madam?
Malee : I would like to send this letter to Thailand. How much will I pay for a stamp?
Teller : Two U.S. dollars. Here it is.
Malee : Thank you.
Teller : You're welcome.
การใช้ภาษาในการนำเสนอให้บริการและการตอบรับ จะมีภาษาและสำนวนที่มักใช้ ดังนี้
1. ผู้ให้บริการมักจะเสนอให้บริการ โดยใช้สำนวนดังนี้
 May I help you?
 Can I help you?
 What can I do for you?
 If you need anything, please tell me.
 If you want something, let me know.
2. ผู้รับบริการโดยใช้สำนวนดังนี้
Yes, please.
Yes, of course.
Sure.
Of course.
Certainly.
 I need …………. .
 I want …………. .

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น